BPM Berekenen

Claim deze aanbieding nu →

Een auto aanschaffen is duur. Dat heeft te maken met extra heffingen, zoals de BPM. Door een auto in het buitenland te kopen, kan soms een flinke besparing behaald worden. Er zijn wel een paar zaken waar je op moet letten, zoals de BPM, want die moet je wel meerekenen bij invoer.

Wat staat BPM voor?

Een auto invoeren betekent dat hij goedgekeurd moet worden door de Rijksdienst van het Wegverkeer (RDW). Is dat gebeurd, dan wordt aan de hand van de dagwaarde de ‘belasting van personenauto’s en motorrijtuigen’, de zogenaamde BPM bepaald. In ons land moet op iedere nieuwe auto namelijk BPM betaald worden. Dat is een heffing die afhankelijk is van de prijs en van milieueisen. Zo zal op een diesel meer BPM terecht komen dan op een hybride. Hierbij is, waar men in het nieuws zo vaak over hoort, de hoogte van de CO2 uitstoot van een auto van belang. Hoe minder uitstoot, hoe minder BPM. Dat kan dus bij een volledig op elektriciteit rijdende auto zelfs tot 0% BPM leiden.

Wanneer betaal je BPM?

Zoals gezegd, over een nieuwe auto betaal je altijd BPM, evenals bij het invoeren van een auto. Daar staat tegenover dat je BPM terug krijgt wanneer je een auto uitvoert. Daarnaast geldt dat je BPM moet betalen wanneer je een bestelauto ombouwt tot personenauto. Ofwel wanneer het grijs kenteken wordt ingeruild voor een gewoon kenteken. Voor een bestelauto is de BPM namelijk lager, omdat hier geen extra verhoging in verband met de CO2 uitstoot van toepassing is. Vaak beseffen mensen niet dat ze ook BPM betalen, aangezien de importeur de door hem betaalde BPM in de prijs opneemt. Importeer je zelf een nieuwe – of gebruikte auto dan moet je dat ook zelf aan de belasting melden en de BPM zelf afdragen.

Afschaffing?

Al sinds 2010 wordt over de afschaffing van de BPM gesproken. Het toenmalige kabinet stelde nieuwe richtlijnen op, waardoor de BPM verlaagd en de motorrijtuigenbelasting verhoogd werd. Dat had directe gevolgen voor mensen die een oldtimer willen aanschaffen, aangezien vanaf 2012 geldt dat alleen auto’s die 25 jaar of ouder zijn en waarvan de eerste toelating voor 1987 ligt, nog in aanmerking komen voor allerlei belastingvrijstellingen. Op den duur zal de BPM verdwijnen, maar dat zal nog een tijdje duren en je kunt inmiddels gerust stellen dat het een complex proces geworden is om vast te stellen hoeveel BPM nou precies betaald moet worden.

BPM berekenen

Er zijn verschillende manieren om de BPM vast te stellen.

  1. Wie een nieuwe auto koopt, zal wanneer er sprake is van een bedrijfswagen belang hebben bij het vaststellen van de BPM, aangezien de BTW die mogelijk teruggevraagd kan worden afhankelijk is van de netto catalogusprijs.
  2. Wie een auto wil in- of uitvoeren zal de BPM moeten laten vaststellen. Om of te voorkomen dat er problemen ontstaan of om te voorkomen dat geld dat teruggevraagd kan worden niet wordt geïnd.
  3. Wie de in- of export zelf regelt, zal de BPM moeten vaststellen en contact met de belastingdienst op moeten nemen.

In dit laatste geval is het handig wanneer je gebruik kunt maken van een zogenaamde BPM calculator.

De calculator

Let op, want er zijn sites die aanbieden de BPM te berekenen, die door de RDW als malafide beschouwd worden. Het gebruik kan dus tot onaangename gevolgen leiden. Je hebt om de calculator aan het werk te zetten een aantal gegevens nodig:

  • de eerste toelating in Nederland
  • de dag van aangifte
  • de bruto prijs
  • welke soort brandstof de auto verbruikt
  • hoeveel CO2 hij uitstoot
  • soms het energielabel.

Een aantal sites vullen zelf gegevens in op het moment dat merk, type en bouwjaar ingevuld zijn.

Gegevens

De uitkomst van de berekening laat zien:

  • wat de netto catalogusprijs van de auto is
  • hoeveel BTW er over betaald is of moet worden
  • hoeveel BPM er betaald is of moet worden
  • wat de bruto catalogusprijs is
  • hoeveel de naheffing BPM zal bedragen.

Hier geldt wel dat dit een bij benadering berekening is en dat de uiteindelijk te betalen toeslag hoger uit kan vallen. Dat zal in de praktijk niet zoveel hoger zijn, maar het is goed daar rekening mee te houden.

Belastingdienst

Op de website van de Belastingdienst vind je het BPM aangifte formulier. Het lijkt, doordat het veel vragen zijn, veel moeilijker dan het in werkelijkheid is. Door dit formulier in te vullen, kun je de afdracht van de BPM regelen. Het kan geen kwaad om een kopie van het formulier uit te printen en bij de autopapieren te stoppen totdat het te betalen bedrag is overgemaakt. Mocht er een grote controle plaatsvinden, waar ook de Belastingdienst aan deel neemt, en men ziet dat de auto een nieuwe toelating heeft, dan zal men mogelijkerwijs ook controleren of de BPM is afgedragen. Dat is het moment om het aangifte formulier te laten zien, zodat er geen onnodige problemen ontstaan.

Ondernemers

Er bestaat een zogenaamde ondernemersregeling, die specifiek van toepassing is op bedrijfswagens. Deze regeling geldt voor alle bestelauto’s die na 1 januari 2005 zijn toegelaten. Om in aanmerking te komen voor deze regeling moet je kunnen aantonen dat je minimaal 10% van alle gereden kilometers ten behoeve van het bedrijf afgelegd hebt. Een puike rittenadministratie is hier heel handig. Want kun je niet afdoende aantonen dat je voldoet aan de minimumeis, dan zal de Belastingdienst alsnog het BPM tarief verhogen en een nabetaling eisen.

Deze soepelere regeling eindigt wanneer je

  • de bestelauto ombouwt naar een personenauto
  • een auto die jonger dan 5 jaar is, verkoopt aan een particulier
  • je het bedrijf beëindigt.

BPM vrij

Soms staat bij occasions wel eens vermeld dat hij BPM vrij is. Tip! Mocht je interesse in die auto hebben, informeer dan eerst even bij de belastingtelefoon of dit nog steeds van toepassing is. Zo voorkom je een uiterst onaangename verrassing als je al eigenaar van die leuke occasion bent. Een naheffing BPM kan namelijk nogal fors uitvallen.

Interessante producten