Bent u net ondernemer geworden? Gefeliciteerd! U mag nu BTW-aangifte gaan doen. Maar hoe zit het precies? Wat zijn de regels? Waar moet u op letten bij het doen van aangifte en aftrekken van eventuele kosten? Hieronder vindt u een heldere samenvatting van alle belangrijke zaken rondom uw BTW-aangifte.
Wat is BTW?
Als ondernemer betaalt u belasting over uw omzet: de BTW. Meestal berekent u deze belasting door aan uw klant. Voor de meeste goederen en diensten is het BTW-tarief 21%. Als u twijfelt over het juiste tarief, kunt u dit hier terugvinden. Dit tarief rekent u bovenop de prijs die u voor uw goederen of diensten vraagt.
Om de prijs inclusief BTW te bereken, gebruikt u de formule: prijs x 1,(BTW-tarief) = prijs inclusief BTW.
Een simpel rekenvoorbeeld: de verkoopprijs van een stoel stelt u vast op €50 exclusief BTW, dus volgens de formule: €50 x 1.21 = €60,50.
Wilt u het BTW-bedrag over uw omzet bepalen? Dan gebruikt u de formule: omzet / (100 + BTW-tarief) x BTW-tarief.
Stel dat uw omzet deze maand €6000 is met een BTW-tarief van 21%, dan geldt: €6000/1,21 = €1041,32.
Het makkelijkste is om de gegevens bij te houden in een boekhoudprogramma, waarbij u steeds de BTW apart berekend. Dan kunt u snel terugvinden hoeveel BTW u moet afdragen. U bent verplicht een aantal gegevens bij te houden en te bewaren, zodat de Belastingdienst ze kan controleren. Die staan verderop in dit artikel.
Zelf doet u ook uitgaven voor uw bedrijf. Alle zakelijke kosten vallen hieronder. De leveranciers brengen u hier BTW voor in rekening. Deze mag u aftrekken van de BTW die u over uw omzet moet betalen. Meer informatie over welke zaken aftrekbaar zijn vindt u hier.
De aftrekbare BTW kunt u als volgt berekenen: uitgaven aan leveranciers / (100 + BTW-tarief over geleverde goedere en diensten) x BTW-tarief over geleverde goederen en diensten.
Een voorbeeld: u heeft in totaal €10000 aan zakelijke kosten uitgegeven, waarvoor een BTW-tarief van 21% geldt. €10000 / 121 x 21 = €1735,53. Dit bedrag trekt u af van de BTW die u over uw omzet moet betalen.
De BTW is berekend, en dan?
Als u zich bij de Kamer van Koophandel inschrijft, kunnen zij ook direct een BTW-nummer voor u aanvragen bij de belastingdienst. Mocht dit niet het geval zijn, dan vindt u via deze link meer informatie over het aanvragen van een BTW-nummer. U krijgt dan van de Belastingdienst een week (of soms een aantal weken) later een brief om uw BTW-nummer te bevestigen. Daar staat ook in voor welke belastingen u aangifte moet doen bij de Belastingdienst. Met uw BTW-nummer bij de hand kunt u deze in drie simpele stappen invullen.
- Log in voor ondernemers bij de Belastingdienst
- Klik op ‘Aangifte omzetbelasting’ en beantwoord alle vragen. Is een vraag niet duidelijk? Klik op het vraagteken voor de vraag of download de ‘Toelichting’. Die vindt u bij de aangifte onder ‘Help’.
- Verstuur uw aangifte. Meestal kunt u direct zien of de Belastingdienst uw aangifte heeft ontvangen. Soms kan dit een aantal minuten duren.
Het kan ook zijn dat u de eerste BTW-aangifte op papier moet doen. Dit is het geval wanneer er al meerdere tijdvakken verstreken zijn waarover u aangifte moet doen vóór u zich ingeschreven heeft bij de Kamer van Koophandel. Bijvoorbeeld wanneer u per kwartaal aangifte moet doen, maar u al op 1 februari gestart bent met u onderneming. Pas in augustus schrijft u zich in bij de Kamer van Koophandel. Omdat er dan al bijna twee kwartalen verstreken zijn, stuurt de Belastingdienst u de eerste een of twee aangiften op papier. De rest van uw aangiften doet u dan ook online. Als u liever geen aangifte op papier wilt doen, kunt u dit bij uw inschrijving bij de Kamer van Koophandel aangeven. Dan kunt u de aangifte gewoon via de site regelen.
Hoe vaak moet u aangifte doen?
Meestal doet u de aangifte per kwartaal. Als de Belastingdienst uw betaling of aangifte niet op tijd ontvangt, kunnen ze u dwingen om de aangifte per maand in te vullen. U kunt ook zelf een verzoek indienen om uw aangifte per maand te mogen invullen door een brief te sturen naar uw belastingkantoor. Ook is het mogelijk om de BTW-aangifte per jaar in te vullen. Daarvoor moet u wel aan een aantal eisen voldoen. De belangrijkste is dat u per jaar minder dan €1883 aan BTW hoeft te betalen. De overige voorwaarden vindt u hier.
Welke zaken moet u verplicht administreren voor de BTW?
In ieder geval:
- Inkomende facturen
- Privégebruik van goederen en diensten
En/of:
- Uitgaande facturen (als u gebruik maakt een facturatiesysteem)
- Inkomsten (als u gebruik maakt van een kassysteem)
Vergeet niet voor elke ontvangst en uitgave de aparte BTW-tarieven te registreren. Meer informatie over de verplichte administratie vindt u op deze pagina.
Tips voor uw aangifte
- Check of u gebruik kunt maken van een van de bijzondere regelingen voor uw BTW-aangifte. Vooral de kleineondernemersregelling is voor kleine ondernemers interessant.
- Doet u zaken met het buitenland? Hiervoor gelden andere regels. Deze vindt u op de website van de Belastingdienst.
- U bent verplicht de administratie (de zaken die hierboven beschreven zijn) van uw basisgegevens 7 jaar te bewaren. Voor onroerende zaken is dit 10 jaar. Als u wilt, kunt u voor sommige gegevens een kortere bewaringstermijn aanvragen.
- Vergeet u wel eens uw aangifte? Er is een app van de Belastingdienst die u eraan helpt te herinneren.
- Mocht u er helemaal niet uitkomen, of uw tijd liever in uw bedrijf investeren, besteedt de aangifte dan uit aan een belastingadviseur.